Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur söker man vård hos er?

Du söker vård genom att kontakta oss på telefonnummer 018-611 69 20, eller via 1177.

Hur avbokar jag min tid?

Du kan avboka din tid genom att ringa oss eller genom 1177. Du behöver avboka din bokade tid senast 24 timmar innan planerat besök.

Vad kostar ett besök?

Vi har avtal med Region Uppsala, vilket innebär att samma patientavgifter och högkostnadsskydd gäller hos oss som i övriga regionen. Du kan läsa mer om aktuella patientavgifter och högkostnadsskydd i Region Uppsala på 1177.

Vi är anslutna till elektroniskt frikort, en tjänst inom Region Uppsala där du kan välja att få dina frikortsbelopp och ditt frikort registrerade i en databas istället för som tidigare på pappersremsor. Du kan själv se hur långt du har kvar till frikort via 1177. Om du inte vill att dina avgifter registreras kan du be om en vanlig pappersremsa som tidigare.

Hur tidigt behöver man vara på plats?

För att du ska hinna anmäla dig i receptionen och betala inför besöket rekommenderar vi att du kommer till vårdcentralen minst 15 minuter innan ditt besök startar – tänk på att det kan vara kö i receptionen.

Hur får jag ut mitt förskrivna recept?

Recept på läkemedel skickas som regel elektroniskt, det vill säga läkaren eller distriktssköterskan fyller i receptet i sin dator. Därifrån skickas det elektroniskt till samtliga apotek.

I normalfallet kan du hämta ut ditt recept på vilket apotek du vill. Tänk dock på att mer ovanliga läkemedel kan behöva beställas in av apoteket, och att det kan ta någon dag innan du får det. Vissa särskilda recept måste skickas till ett namngivet apotek. Vilket apotek det är kommer ni överens om vid besöket.