Inför ditt besök
För att underlätta både för dig och för oss följer här lite tips att tänka på inför ditt besök.
Anmäl dig i receptionen
Ta med giltig legitimation. Var ute i god tid innan din bokade tid. Ta en nummerlapp och invänta din tur. För allas trevnad ser vi gärna att du stänger av din mobiltelefon under ditt besök. För att underlätta för våra allergiker ber vi dig undvika att använda starka parfymer eller andra dofter.
Ta med giltig legitimation
För din trygghet behöver du legitimera dig när du besöker oss. Det ska vara en fysisk, godkänd id-handling som till exempel körkort eller pass. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar.
Betalning
Betala gärna med kontokort. Vi eftersträvar en kontantfri kassa. Du kan även välja att få en faktura. Har du frikort gäller det som betalning. Högkostnadsskydd och frikort hanteras elektroniskt.
Sjukresa
Din vårdcentral beslutar om du är berättigad till sjukresekort. Resa mellan två vårdgivare är kostnadsfri, övriga resor faktureras med högst 140 kronor per enkel resa.
Tolk
Du kan ha rätt till tolk om det behövs för att förstå informationen du får när du besöker oss. En tolk ska översätta det vårdpersonalen säger så att du förstår och kan påverka din vård. Det gäller både dig som talar ett annat språk och dig som har hörsel- eller talsvårigheter.
Ange att tolk behövs till besöket när du bokar tid och vilket språk det gäller, så hjälper vi dig med det. Vi anlitar auktoriserade tolkar och det kostar ingenting för dig som patient.